Programlama temel olarak bilgisayar belleğindeki bilgilerin değiştirilmesini içerdiğinden, programda tek bir bilgiyi temsil etmenin bir yolunun olması gerekir. Değişken, bilgisayar belleğindeki bir değeri temsil eden addır. Değerleri işlemek için deyimler yazdığınızda, değerin yerine değişkenin adını yazarsınız; bilgisayar değişken adını programınızda her gördüğünde, belleğine bakar ve orada bulduğu değeri kullanır. Örneğin, her biri bir sayı içeren, value1 ve value2 adında iki değişkeniniz varsa, bu iki sayıyı eklemek için şu deyimi yazabilirsiniz:
value1 + value2
Bilgisayar gerçekten adımları uygularken, her değişkendeki değerlere bakar ve bunları birbirine ekler.
ActionScript 3.0'da, bir değişken üç farklı bölümden oluşur:
Değişkenin adı
Değişkende saklanabilen veri türü
Bilgisayarın belleğinde saklanan gerçek değer
Bilgisayarın, değerin yer tutucusu olarak adı nasıl kullandığını açıkladık. Veri türü de önemlidir. ActionScript'te bir değişken oluşturduğunuzda, bu değişkenin barındıracağı belirli veri türünü belirtirsiniz; bu noktadan sonra, programınızın talimatları değişkende yalnızca o veri türünü saklayabilir ve siz de o veri türüyle ilişkilendirilmiş belirli özellikleri kullanarak değeri işleyebilirsiniz. ActionScript'te, bir değişken oluşturmak için (değişkeni bildirmek de denilebilir), var deyimini kullanırsınız:
var value1:Number;
Bu durumda, bilgisayara yalnızca Number verilerini ("Number", ActionScript'te tanımlı belirli bir veri türüdür) barındıracak value1 adında bir değişken oluşturması talimatını verdik. Değişkende hemen bir değeri de saklayabilirsiniz:
var value2:Number = 17;
Adobe Flash CS4 Professional'da bir değişken bildirmenin başka bir yolu vardır. Sahne Alanı'na bir film klibi sembolü, düğme sembolü veya metin alanı yerleştirdiğinizde, Özellik denetçisinde buna bir örnek adı verebilirsiniz. Flash uygulaması, sahne alanının arkasında örnek adıyla aynı ada sahip bir değişken oluşturur ve bu Sahne Alanı öğesini ifade etmek için ActionScript kodunuzda bu değişkeni kullanabilirsiniz. Böylece, örneğin Sahne Alanı'nda bir film klibi sembolünüz olursa ve buna rocketShip örnek adını verirseniz, ActionScript kodunuzda rocketShip değişkenini her kullandığınızda, aslında bu film klibini işliyor olursunuz.
Sabit, bilgisayarın belleğinde belirli bir veri türüyle bir değeri temsil eden bir ad olması açısından değişkene çok benzer. Tek farkı, sabite bir ActionScript uygulaması sırasında yalnızca bir kere değer atanabilmesidir. Sabitin değeri atandıktan sonra tüm uygulamada bu değer aynı kalır. Sabit bildirme sözdizimi, değişken bildirme sözdizimiyle aynıdır, tek farkı, var anahtar sözcüğü yerine const anahtar sözcüğünün kullanılmasıdır:
const SALES_TAX_RATE:Number = 0.07;
Bir proje boyunca birden çok yerde kullanılan ve normal koşullarda değişmeyecek bir değeri tanımlamak için sabit kullanışlıdır. Değişmez değer yerine bir sabit kullanılması, kodunuzu daha okunaklı hale getirir. Örneğin, bir fiyatı SALES_TAX_RATE değeriyle çarpan bir kod satırının anlaşılması, fiyatı 0.07 değeriyle çarpan bir kod satırına göre daha kolaydır. Ayrıca, bir sabit tarafından tanımlanan değerin değişmesi gerekmiyorsa, projeniz boyunca o değeri temsil etmek için bir sabit kullanırsanız, sabit kodlu değişmez değerleri kullandığınızda yaptığınız gibi çeşitli yerlerde değeri değiştirmek yerine yalnızca bir yerde (sabit bildiriminde) değeri değiştirmeniz gerekir.
0 yorum:
Yorum Gönder